• 27 września 2017
  • komentarzy
  • 67 osób przeczytało
  • to!

Superfoods w Kaszoterapii jaglanej

Maliny – to istne bogactwo wartości odżywczych i minerałów. Przez dietetyków cenione są zarówno owoce, jak i liście. Owoce zawierają mnóstwo kwasów organicznych (fenolowy, salicylowy, cytrynowy, jabłkowy) – dzięki temu cechują się niskim IG, a także stanowią świetną pożywkę dla naszej mikroflory jelitowej i odznaczają się wysokim potencjałem antyoksydacyjnym. Maliny są źródłem witamin z grupy B, witaminy A i C oraz potasu, wapnia i żelaza o dobrej wchłanialności. Cechują się największą zawartością błonnika pokarmowego spośród wszystkich owoców leśnych – aż 7 g na 100 g produktu. Dzięki temu zapewniają uczucie sytości na długi czas. Najcenniejsze pod względem wartości odżywczych są maliny dzikorosnące, dlatego warto wybrać się do lasu w poszukiwaniu malinowego krzewu.

Pestki dyni – charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, m.in. bardzo dużą zawartością cynku. Minerał ten neutralizuje wolne rodniki, silnie zmniejszając stan zapalny, stanowi także strukturalną i funkcjonalną składową ponad 300 enzymów. Pierwiastek ten warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i tarczycy. Z tego względu pestki dyni są niezwykle cennym składnikiem diety osób cierpiących na alergie pokarmowe czy chorobę Hashimoto.

Pestki słonecznika – to źródło wielu cennych składników odżywczych, spośród których wyróżnić należy wysoką zawartość witaminy E. Jest ona cennym składnikiem w diecie młodych mężczyzn planujących potomstwo: zwiększa płodność dzięki poprawie jakości i ruchliwości plemników. Witamina E przyczynia się do utrzymania ciąży i jej prawidłowego przebiegu, dlatego polecana jest przyszłym mamom. Najlepiej spożywać świeże, wyłuskiwane prosto ze słonecznika: są bogatsze w składniki odżywcze i witaminy w stosunku do swojego suszonego odpowiednika.

Siemię lniane – zwane inaczej nasionami lnu zwyczajnego, stosowane jest na szeroką skalę w dietetyce i w kosmetologii. Pozyskiwany z niego olej roślinny posiada cenne wartości odżywcze. Łagodzi dolegliwości układu pokarmowego, oddechowego, a także zewnętrznie stosowany jako składnik maseczek i balsamów do ciała.

Kurkuma – jej historia sięga czasów starożytnych. Ceniona głównie za swoje właściwości zdrowotne, które zawdzięcza zawartości kurkuminy. Związek ten cechuje się szerokim działaniem przeciwutleniającym, przeciwwirusowym i antyproliferacyjnym. Na tle innych roślin wyróżnia się dużą zawartością węglowodanów i składników mineralnych (wapń, żelazo, potas, sód) oraz niektórych witamin z grupy B i witaminy C. Kurkumina jest naturalnym barwnikiem. Już bardzo niewielki jej dodatek powoduje zmianę barwy, co wykorzystywane jest w produkcji wielu potraw.

Szpinak – to warzywo dostępne w naszym kraju niemal przez cały rok. Badania potwierdzają, iż osoby, w diecie których dominują zielone warzywa, w tym szpinak, są w mniejszym stopniu narażone na występowanie zawałów serca oraz nowotworów. Szpinak jest źródłem przeciwutleniaczy, cennych enzymów oraz wielu ważnych dla zdrowia witamin i składników mineralnych, głównie białka oraz karotenoidów. Substancje w nich zawarte wspierają pracę mózgu, oczyszczają krew, poprawiają funkcjonowanie przewodu pokarmowego i układu nerwowego. Dobrze jest unikać łączenia szpinaku z produktami o wysokiej zawartości wapnia, zawiera on bowiem duże ilości szczawianów, które tworzą nierozpuszczalne sole z tym minerałem i znacznie utrudniają jego wchłanianie w jelitach.

Czosnek – często kojarzony jako afrodyzjak, którego historia i zastosowanie sięga starożytnej Grecji i Rzymu. Jest dość kaloryczny: 100 g dostarcza aż 150 kcal. Dzięki intensywnemu aromatowi, używamy go w stosunkowo niewielkich ilościach. Wśród związków mineralnych zawartych w jego składzie zdecydowanie króluje potas, a w dalszej kolejności żelazo, fosfor i cynk. Spośród witamin na wyróżnienie zasługuje witamina C, która oscyluje w granicach 30 mg/100 g produktu. Dzięki temu składowi czosnek znacząco zwiększa odporność, obniża ciśnienie krwi, a także stężenie cholesterolu, działa silnie bakteriobójczo, dzięki czemu polecany jest w trakcie antybiotykoterapii.

Papryka czerwona – na szczególną uwagę zasługuje zawartość w jej składzie witaminy C: w przeciętnej średniej sztuce ilość tej witaminy sięga 228 mg, czyli zdecydowanie więcej niż w owocach cytrusowych. Dlatego na przeziębienie zamiast herbaty z cytryną dużo lepsza będzie sałatka ze świeżą papryką. Czerwona odmiana zawiera także prowitaminę A, karotenoidy oraz witaminę E, które zadbają o naszą cerę, wzrok oraz przyczynią się do zwiększenia płodności. Zawartość witamin z grupy B oraz potasu będzie pomocna przy obniżaniu ciśnienia tętniczego i korzystnie wpłynie na układ nerwowy. 

Wiśnia – owoce te składają się głównie z wody (aż 82% masy). Pozostała część to węglowodany i bogactwo witamin oraz składników mineralnych. Na uwagę zasługuje niezwykły potencjał antyoksydacyjny, który uwzględniony został w klasyfikacji ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity): wiśnie uznano za produkty, które w niezwykle wysokim stopniu zabezpieczają organizm przed niszczącym działaniem reaktywnych form tlenu. Dzięki tej właściwości zmniejszają stan zapalny, spowalniają procesy starzenia się organizmu oraz zmiany nowotworowe. Ze względu na stosunkowo niską alergenność mogą być spożywane przez osoby uczulone oraz o zmniejszonej odporności. Wiśnie są szczególnie polecane diabetykom ze względu na wyjątkowo niski IG.

Jabłka – są źródłem wielu dobroczynnych substancji, między innymi pektyn (rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego), witaminy C, antocyjanów i innych fitozwiązków. Zapobiegają tworzeniu się zakrzepów, chorobom serca, nowotworom, łagodzą objawy alergii, a nawet astmy. W skórce występuje największa koncentracja witaminy A oraz K, a także wapń, potas i fosfor. Owoce są słodkie i niskokaloryczne, dzięki czemu mogą stanowić idealny zamiennik batonika czy cukierków.

Miód pszczeli – jest bogaty w tzw. związki biologicznie czynne: bakteriobójcze i antyoksydacyjne. Flawonoidy i kwasy fenolowe zwiększają przyswajalność składników odżywczych, wykazują działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, minimalizują wolne rodniki wywołane przez stan chorobowy. Miód znacząco wpływa na zwiększenie odporności i skrócenie czasu zdrowienia. Zawiera także mnóstwo witamin, głównie witaminę C i E oraz szereg mikroelementów: wapń, fosfor, magnez, potas, fluor, kobalt i jod. Jest ważnym składnikiem diety osób borykających się z chorobami tarczycy i alergiami pokarmowymi. Miód traci swe właściwości w temperaturze powyżej 50°C, dlatego zalecamy jego spożycie na surowo, bez obróbki termicznej. 

Natka pietruszki – w tych małych, niepozornych listkach skrywa się bogactwo substancji prozdrowotnych: jest dobrym źródłem beta-karotenu, chlorofilu, wapnia, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy K, która odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi. Natka jest bogata w żelazo i w znacznie ułatwiającą jego wchłanianie witaminę C. Dzięki temu polecana jest dla osób zmagających się z anemią, obfitymi miesiączkami czy przeziębieniem. Nieocenione są też jej właściwości wspierające odporność, dlatego polecana jest alergikom i osobom z osłabionym układem immunologicznym.

Czarna porzeczka – 100 g czarnych porzeczek realizuje ponad 2,5 – krotnie normę spożycia witaminy C. Dzięki zawartości wielu polifenoli wykazuje silne działanie antyoksydacyjne: stosowana jest w leczeniu chorób układu oddechowego, zwalczaniu kaszlu, anginy czy poprawy ogólnego samopoczucia chorego. Witamina C wraz z obecną w porzeczkach rutyną bardzo efektywnie wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego: przyczynia się do uszczelniania naczyń krwionośnych, zapobiegając powstawaniu siniaków i wnikaniu patogenów przed śródbłonek naczyń. Pektyny – rozpuszczalna frakcja błonnika – utrudniają wchłanianie cholesterolu, a także na długo zwiększają uczucie sytości.

Brukselka – powstała w wyniku skrzyżowania jarmużu i kapusty głowiastej, stanowi więc połączenie cech i właściwości tych warzyw. Silnie zmniejsza stan zapalny, redukuje ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy. Właściwości te zawdzięcza zawartości sulforafanu. Substancja ta chroni przed nowotworami prostaty, płuc, piersi oraz jelita grubego. Ze względu na silne działanie antybakteryjne sulforafan może być pomocny przy eradykacji Helicobacter pylori – bakterii odpowiedzialnej za tworzenie się wrzodów i nowotworów żołądka. Brukselka szczególnie polecana jest osobom walczącym z osteomalacją i procesami resorpcji kości, gdyż stanowi istotne źródło wapnia w diecie.