źródło: https://wolnemedia.net
  • 29 listopada 2016
  • komentarzy
  • 491 osób przeczytało
  • to!

Jak oddychać, by być zdrowym?

Nieżyt nosa czy katar sienny są głównymi przyczynami zatkanego nosa i znacząco przyczyniają się do wielu powiązanych z tym zaburzeń, wliczając w to zębowo-twarzowe i czaszkowo-twarzowe nieprawidłowości.

Najpowszechniejszymi sposobami leczenia nieżytu nosa czy kataru siennego są: unikanie wyzwalaczy, stosowanie środków udrażniających górne drogi oddechowe, kortykosteroidów i szczepionek odczulających. Mimo że powyższe metody oferują pewne korzyści terapeutyczne, mają krótki czas oddziaływania.

Alternatywna metoda zaproponowana przez doktora Butejkę opiera się na założeniu, że oddychanie objętością powietrza większą niż wymagania metaboliczne wywołuje niedrożność nosa. Kiedy nos staje się niedrożny, pojawia się uczucie braku powietrza i stąd potrzeba oddychania przez usta. To z kolei zwiększa objętość oddechową, tworząc błędne koło. Zatkany nos, zarówno w przypadku alergicznego, jak i niealergicznego nieżytu nosa, można odblokować w następujący sposób:

    Weź mały, cichy wdech przez nos i mały, cichy wydech przez nos (jeśli twój nos jest całkiem zablokowany, weź mały wdech kącikiem ust).
    Zatkaj nos i wstrzymaj oddech.
    Delikatnie kiwaj głową lub kołysz swoim ciałem w czasie wstrzymania oddechu. Spróbuj wywołać silny brak powietrza, lecz oczywiście bez przesady!
    Kiedy zaczniesz znowu oddychać, spróbuj oddychać jedynie przez nos i postaraj się jak najszybciej uspokoić oddech.
    Po wstrzymaniu oddechu twój pierwszy wdech będzie przeważnie większy niż zazwyczaj. Postaraj się jak najszybciej uspokoić oddech przez zmniejszenie drugiego i trzeciego oddechu.
    Twoje oddychanie powinno wrócić do normy w ciągu dwóch lub trzech oddechów. Jeśli tak nie jest, wstrzymywałeś swój oddech zbyt długo.
    Odpocznij przez minutę i powtórz ćwiczenie.
    Powtórz to ćwiczenie od 5 do 6 razy, aż twój nos się całkowicie odblokuje.
    Po kilkukrotnym wykonaniu tego ćwiczenia twój nos powinien się odetkać.

Jeśli nadal będziesz nadmiernie oddychać albo brać duże oddechy, twój nos znowu się zatka. Kiedy twoja poranna pauza kontrolna wyniesie przynajmniej 20 sekund, zauważysz, że twój nos o wiele rzadziej się zatyka. Wykonuj powyższe ćwiczenie za każdym razem, kiedy czujesz, że twój nos się blokuje. Nawet jeśli jesteś przeziębiony, upewnij się, że oddychasz przez nos. Możesz sądzić, że nie da się odetkać nosa w trakcie poważnego przeziębienia, ale przy odrobinie skupienia i wysiłku jest to możliwe.

Kiedy pierwszy raz przechodzisz z oddychania przez usta na oddychanie przez nos, ilość powietrza nabierana przy każdym wdechu automatycznie się zmniejszy. Na początku będzie to prawdopodobnie dziwne odczucie, któremu towarzyszyć będzie lekki brak powietrza, jako że objętość powietrza nabierana przez nos jest mniejsza niż ta, do której byłeś przyzwyczajony, oddychając przez usta. Głód powietrza jest oznaką postępu, a odczucie jakiegokolwiek dyskomfortu zmniejszy się w ciągu paru dni. Twoje ciało może chcieć cię podstępnie nakłaniać do oddychania większą objętością poprzez ziewanie, wzdychanie czy branie przypadkowych oddechów przez usta. Spróbuj nie zwiększać oddychania w ten sposób. Kiedy będziesz mieć potrzebę wzięcia dużego oddechu, na przykład poprzez westchnięcie, przełknij natychmiast ślinę, by odeprzeć to odczucie.

 

jak-oddychac-aby-byc-zdrowym-metoda-butejki